Masterclass van Irma Braat

Lang uitgekeken naar de masterclass van Irma, vorig jaar werd deze uitgesteld in verband met de uitbraak van Covid-19 en in het najaar nog eens omdat er toen weer strengere maatregelen nodig waren. Nu kon het weekend eindelijk doorgaan, ietsjes anders dan anders omdat we onderling goed afstand moesten houden maar dat had de academie goed geregeld.

Het wisselportret is een methode om portretten met zittend model te schilderen. Er zijn twee modellen en elke 25 minuten wisselen zij van plek. Zij nemen wel steeds dezelfde houding aan, dus na een dag schilderen heb je twee portretten gemaakt.

Het voordeel van de wissels en daarmee de relatief korte tijd om te schilderen, is dat je snel keuzes moet maken en daarbij de opbouw fijn kan indelen in blokken van 25 minuten.

Eerst de constructie van de hoofden, de grote lijnen opzetten met rauwe omber. Irma hamert vooral op totaal werken, dus geen onderdelen verwaarlozen of weglaten. Verder zijn uiteraard de specifieke verhoudingen en vormen van het model belangrijk, maar in deze fase moet je vooral de grote vormen echt goed neerzetten.

Vervolgens is het zaak aandachtig te kijken, minstens 10 seconden, naar de donkere vlakken van model en achtergrond. De tijd dwingt je duidelijk te kiezen tussen wat bij ‘donker’ hoort en wat bij ‘licht’. Om vervolgens de middentoon en lichte tonen te schilderen.

Ik werk, zeker in het begin, heel grafisch; duidelijk vormen, tonen en kleuren. Als het portret vordert moet ik er goed op letten dat het niet uit elkaar valt, dat er samenhang blijft tussen de vormen en kleuren en dat toon en richting ruimtelijk blijft werken en niet plat wordt. Met dank aan Irma, zij wees me er precies op.