In de kunsthal Kade in Amersfoort

Compositie schets van Sunrise van Romare Bearden. Een collage in kleur. Een figuur opent de deur, buiten is het warm geel, binnen is het warm blauw met wat grijs en groen. De figuur in het midden heeft een magenta broek aan. Kleur, vorm en composities trekken mij direct naar dit werk om beter te bestuderen. De andere collages van Bearden zijn ook zeer mooi qua kleur en compositie.

Het interessantste werk op de tentoonstelling vind ik Dinner time van Benny Andrews. Het werk is bijna 100 x 130 cm. De vormen van de figuren en de richtingen spreken me aan. De donkere schaduwen zijn spannend in zo’n dagelijks tafereel. Door de afsnijding van het fornuis linksonder en de tafel met olielamp middenonder voel ik me dicht bij deze groep, met hen in de kamer.

Drie werken van Benny Andrews in de Post-Harlem Renaissance zaal van de tentoostelling. V.l.n.r. Dinner time, Hill Folk en Portrait of Emma Amos

Op social media volg ik Henry Taylor en zo zag ik begin februari 2020 dat zijn werk in de Kade in Amersfoort te zien zou zijn. The Love of Cousin Tip is een indrukwekkend familieportret. Ik hou van zijn composities en kleurgebruik.

Door de corona-pandemie en het sluiten van alle musea dacht ik dit werk niet meer in het echt te kunnen zien, maar de Kade ging 1 juni weer open. Het is een heel fijn bezoek geworden, het publiek wacht geduldig op elkaar om de juiste afstand te behouden, er is een goede bewegwijzering en de verhalen die alle kunstenaars te vertellen hebben zijn uitermate boeiend.

Ten tijde van dit museumbezoek ben ik met mijn opleiding bezig met grafische drukwerken. Heel blij om het werk van Jacob Lawrence te hebben gezien, zijn Library Series: The Schomburg is erg inspirerend in kleur, vorm en richtingen.