Het kleurenpalet van Peter Smit, les op de Wackers Academie

Vier weken studeren op voornamelijk kleur, toon, temperatuur en gebruik van schrale en vette schildermedium. Andere zaken zoals vorm en compositie zijn soms een beetje verwaarloosd, maar met het idee het palet van Peter Smit onder de knie te krijgen moest ik mij vooral daar op richten.

Spelen tussen transparantie en dekkend is me wel gelukt, ik gebruik het wit van het papier als ondergrond met transparante olieverf erover. Of als kleur, zoals bij de hoge lichten, die vormen spaar ik uit en zie je dus direct het papier.

Ik heb verder vooral de gebrande en rauwe omber en sienna gebruikt, ultramarijn blauw, kraplak, zink en titaan wit, sapgroen en een beetje oker.

Smit gebruikt zelf ook graag Napels geel. Omdat ik deze kleur niet hebĀ gaf hij als tip rauwe sienna te mengen met zink wit en een tipje citroen geel. Deze menging ga ik zeker vaker gebruiken en tube Napels geel kopen om te zien wat beter werkt.

Tijdens deze lessen maakte ik ook ‘Bamboe, koffie en blokfluiten’, te zien in mijn portfolio.